"Je to nehorázné. Chápu, že to je složitý a nároční případ. Pět let je ale moc," řekla ČTK předsedkyně občanského sdružení Comenius 2008 Studénka Naděžda Tomčíková. Zdravotní sestra cestovala vlakem a mezi prvními poskytovala pomoc zraněným. Sama se do dneška se vzpomínkami nevyrovnala. "Je to lepší. Vymazat to ale úplně nikdy nepůjde," řekla.
Podle ní se na justici zlobí všichni, jejichž osud je s vlakem smrti nějak spojen. "Je to jako u malého dítěte. Trest musí přijít hned po tom, co něco provede. Je to důležité pro nás, abychom vše pro sebe mohli uzavřít. Lidé, kteří tam o někoho přišli, nebudou spokojeni s žádným trestem. Uleví se jim ale, když bude pojmenován viník," řekla.
Předseda Okresního soudu v Novém Jičíně Karel Hanzelka nesouhlasí s tím, že by se proces zbytečně protahoval. Říká, že sám na příslušného soudce tlačí, aby se pokračovalo co nejdříve. Naposledy senát případ řešil v listopadu 2011. Pak byl proces odročen na březen 2012. Hlavní líčení však bylo odročeno na neurčito. Další hlavní líčení je nařízeno na 16. září.
"Prodlevu zavinila snaha získat data smazaná z počítače jednoho z obžalovaných. To se nejprve nedařilo. Když se to povedlo, chtěli se s nimi seznámit i další znalci," řekl Hanzelka s tím, že původně měl proces pokračovat už v červnu. "To se ale dva z obhájců omluvili," řekl.
Provoz na železniční trati je v běžných kolejích už dávno. Už před lety stavbaři dokončili opravu mostu, který se do kolejiště během rekonstrukce zřítil těsně před projíždějící mezinárodní vlak Comenius. Osudný den 8. 8. 2008. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících bylo zraněno a celková škoda přesáhla 177 milionů korun.
Nehoda a to, co následovalo, ovlivnily život i kriminalisty Jiřího Jíchy. Jako specialista na mimořádné události byl jmenován do čela vyšetřovacího týmu. Výsledkem i jeho práce bylo obvinění a později i obžalování tří pracovníků generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, pěti zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl, pracovníka Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoby samostatně výdělečně činné, která pro subdodavatele pracovala.
"S každou podobnou událostí se mi vzpomínky na Studénku znovu a znovu vracejí. Nedá se na to zapomenout. Zvlášť s ohledem na to, co se děje ve světě. Vždy si vybavím tu zkázu," uvedl Jícha.
zdroj: ČTK